Dag 7, Donderdag 19 juli, Holland Michigan

20 juli 2018 - Holland, Michigan, Verenigde Staten

Vandaag beleefden wij een Oerhollandse dag, zelfs zo Hollands dat we zelfs in Holland nooit zo een Hollandse dag meemaken. Na weer vroeg uit de veren te zijn, hebben we lekker ontbeten bij De Boer Bakkerij, bij deze door een Nederlander gestartte bakkerij, die inmiddels door zijn achterkleinkinderen wordt gerunt, hadden ze oerhollandse gerechten zoals tosties, saucijzenbroodjes, erwtensoep en kroketten op het menu. Ook droeg het personeel een T-shirt waar met grote letters GEZELLIG op gedrukt stond, dit goed uitspreken kon dit personeel echter niet, wel wisten ze wat het woord betekend, maar dat kon ook niet missen aangezien de uitleg van gezellig in het engels op de achterkant van het shirt gedrukt stond, na een simpel ontbijt hebben we nog even in de bakkerij rondegekeken en daarna zijn we doorgegaan naar Windmill Island, een eilandje met daarop een uit Nederland geïmporteerde windmolen. Deze molen, De Zwaan, is de enige authentieke werkende Nederlandse windmolen in heel Amerika en heeft ooit gestaan in Vinkel Noord Brabant. Ook is de molenaar  (in het Nederlands) opgeleid in Nederland zodat zij nu in Holland haar molen kan bedienen, ze is nu zelfs het enige vrouwelijke lid van het molenaars gilde. In de molen hebben we een mooie rondleiding gehad, daarna zijn we via een "ophaalbrug" over de gracht nog even naar (mini)Amsterdam gewandeld en daar hebben we genoten van het draaiorgel, zonder hinderlijk rinkelend geldbakje dat in je gezicht wordt geduwd. Helaas geen tulpenvelden deze tijd van het jaar maar tot en met mei waren die hier ook te bewonderen. Na met een welgemeend "dankjewel for visiting" te zijn gegroet door het personeel zijn we naar de volgende bezienswaardigheid gereden, Nelis Dutch Village, dit was een soort van combinatie van Zaanse Schans, Volendam en Giethoorn (maar dan zonder de busladingen Chinezen). Wat grappig om zo ver van huis zoveel herkenbaars te zien, heel veel Delfts Blauw, een kaasmakerij, een klompenmakerij, een oude school met boekjes in het Nederlands, een kinderboerderij, een traditionele Nederlandse klompendans (heb ik wel eens beter uitgevoerd gezien vrees ik, in Barneveld), Peter met zijn vinger in de dijk, Sinterklaas, Vincent van Gogh enz enz. Al het personeel liep in een boerenkiel en op klompen, het leek wel de oud Veluwse markt. De kids hebben zelfs hun eigen Stroopwafel mogen maken, in het restaurant werden ook kroketten en frikandellen verkocht maar die hebben wij weerstaan. Ook was er een supermarkt met Nederlandse producten zoals  ontbijtkoek, hagelslag, drop, Verkade chocola, bokkepootjes, pickwick thee, Haagse hopjes enz enz. Voordat we weg gingen hebben we nog een goed potje gesjoeld (Shiv won, ik ben een beetje roestig geworden). Na al dit Nederlands geweld moesten we echt een beetje afkoelen dus hebben we een lunch gehaald bij Walmart en zijn we hiermee lekker naar het strand gereden om te picknikken. We hadden niet gelijk het goede strand te pakken maar uiteindelijk arriveerden we in het Holland State Park, een schitterend mooi strand aan Lake Ottawa. Helaas kwamen we er als snel achter dat we het water allemaal te koud vonden voor een echte duik, noem ons een stel mietjes maar het water was echt steenkoud, zelfs nadat we een tijdje lagen te gloeien in de zon en dan probeerden ons in het water onder te dompelen lukte dit niet. Het water deed gewoon pijn aan onze voeten zo koud was het. Omdat we waren ingesteld op zwemmen hebben we uiteindelijk een (trieste) duik genomen in het zwembad van ons hotel. Na daar even te hebben geravot zijn we een snel hapje gaan eten bij Culvers. Omdat het daarna nog steeds niet genoeg was ( we waren nog steeds wakker, vast van dat koude water) zijn we weer naar Walmart gegaan voor nog een paar boodschapjes. Uiteindelijk konden we echt niet meer en doolden we als zombies door de paden van de Walmart. Het was duidelijk tijd om naar bed te gaan dus dat hebben we toen ook maar gedaan. Morgen een lange rit naar Sandusky Ohio.

1. Win:
    22 juli 2018
    Hadden ze geen rommelmarkt?
  2. Shiv:
    23 juli 2018
    Nee oom Win, zou wel leuk zijn geweest
  3. Jacintha:
    25 juli 2018
    Ga ze dus ook bezoeken binnenkort!