Dag 14, Donderdag 26 juli, Civil Rights Museum

27 juli 2018 - Nashville, Tennessee, Verenigde Staten

Vandaag niet in het hotel ontbeten want dat trek ik echt niet twee dagen achter elkaar, maar heel veilig bij Bryants Breakvast, niet veilig omdat het eten calorie-arm was of zo (integendeel) maar veilig omdat we zagen dat hier ook heel veel politieagenten kwamen ontbijten, ik heb ze niet geprobeerd maar de donuts zullen er vast fantastisch zijn. Na het ontbijt een ontzettend indrukwekkende dag meegemaakt in het voormalig Lorraine Motel in Memphis, nu beter bekend als het Civil Rights Museum. In dit motel logeerde Martin Luther King jr. 1968 toen hij op het balkon van zijn kamer werd neergeschoten door James Earl Ray. De kamer waar Martin Luther King logeerde is hier in bijna originele staat te zien, inclusief de muziek die op het moment van de beschieting werd gespeeld. Echter was dit pas helemaal aan het einde van de tour te zien. Hieraan vooraf ging een route langs de gehele geschiedenis van de strijd voor burgerrechten voor afro-amerikanen. Hierbij werd vooral duidelijk dat dit echt niet zonder slag of stoot is gegaan en eigenlijk nu anno 2018 nog steeds gaande is. De expositie begon met de aankomst in Amerika van de eerste zwarte slaven vanuit Afrika en eindigde dus met de moord op Martin Luther King, met daartussenin een weergave van de belangrijkste gebeurtenissen. Er kwam veel langs zoals de burgeroorlog, Rosa Parks, Malcolm X and the National of Islam, Brown v. Board of education (over segregatie op openbare scholen), natuurlijk de historische "I have a dream-speech" die Martin Luther King hield in Washington DC, de huidige "blank lives mather-beweging" en nog veel meer. Op behoorlijk indringende wijze zag je vooral hoe de afro-amerikanen gemeenschap continu werd en wordt tegengewerkt door het blanke establishment in hun strijd voor gelijke rechten. Wel raar om na zo een heftig onderwerp aan het einde van de tentoonstelling zoals bij iedere attractie weer uit te komen in een souveniershop, uiteraard hier de verleiding niet kunnen weerstaan en gewoon een magneet gekocht. Omdat ik toch aan het magneten was zijn we na het museum in 10 minuutjes naar Beale Street gewandeld om ook daar nog een magneet te scoren, overdag was het een heel ander gezicht, maar nog steeds heel gezellig. In Beale Street hebben we ook nog even wat gedronken bij A. Schwab, de oudste winkel van het mid-zuiden van Amerika ( op deze locatie sinds 1911). Hier hadden ze ouderwetse soda's, made from scratch. Shiv had cherry ( vond ze lekker) en Ger had lemon (vond hij minder lekker). Surinamers zouden na 1 slok waarschijnlijk zeggen...........is gewoon stroop ( alleen dan met prik). Na dit sodavontuur zijn we de auto weer ingestapt om in 3 uurtjes te rijden van Memphis naar Nashville. Deze rit ging zeer voorspoedig, om half acht kwamen we aan bij Jack Cawtons BBQ in Nashville, hier hebben weer lekker gesmikkeld en de smoke-ring op het vlees bewonderd (dat laatste eigenlijk alleen ik...), waarna we in 10 minuutjes naar ons hotel reden. Helaas was het zwembad al gesloten (sluit hier al om 8 uur), maar om dit te compenseren hebben we wel een zwembad als douche gekregen.......daarom maar een wasje gedraaid en vervolgens vroeg naar bed gegaan.