Dag 6; Central Park tot we niet meer konden......en Wicked

17 april 2019 - New York City, Verenigde Staten

Wat hebben we vandaag veel gelopen, niet normaal. Mijn voeten vroegen zich eind van de dag af of ze zouden worden begraven of gecremeerd!!!!

Maar het begon weer vrij rustig, na het ontwaken en het verzorgen liepen we weer door een zonnig New York naar de metro, dit keer ging de reis naar Harlem om daar te ontbijten bij Amy Ruth. Vandaag stond er soul food op het ontbijt menu. In Harlem hoefde we maar een paar minuten naar het restaurant te lopen, gelukkig want de buurt was een beetje sketchy (veel verwarde zwarte mensen hier). Eenmaal in het restaurant natuurlijk voor die ene dish gegaan, die dish die ik alleen in amerikaanse soul-food restaurants bestel.........chicken en waffles....uiteraard met een flinke dot maple-syrup. Het was weer een heerlijke zout-zoete hartelijkheid (maar niet zo goed als bij Roscoes in LA). Ennie trekt dit eten niet dus zij had een omeletje zonder toast....want dat hadden ze niet. Service was iets minder dan gebruikelijk, zoals zo vaak gaat een stijging van het pigment helaas gepaard met een stijging van de nglemergigheid.....maargoed, het was nog steeds een betere service dan in het gemiddelde NL-restaurant. Na de lunch zijn we met de metro naar de Upper West Side gegaan voor nog een onderonsje met Century21. Deze was wat netter en geordender dan de vestiging bij het WTC, echter wel kleiner dus ook een kleiner aanbod. Desalnietemin hebben we het hier weer twee uur vol gehouden. Vervolgens zijn we gewandeld naar Levain Bakery vanwege een belofte aan de kids (lieverds, ze zijn onderweg, als de douaniers ze niet opeten zijn ze morgen van jullie :). Ook natuurlijk een kleine score gedaan voor onze picknick in Central Park. Central Park was gelukkig de straat uitlopen en we waren er, dat wisten we ook nog van de vorige keer. We zagen bij de ingang de toek-toeks weer staan maar dit keer wilden we met de benenwagen, om nu toch wat meer te zien van het park dan de vorige keer. Nou dat hebben we dus geweten.....!! We hebben echt ontzettend veel gezien, de carrousel (van Face Off), de fontein (van Friends) de brug (van o.a. Avengers), Alice in Wonderland en heel veel prachtige bloeiende bloemen. Op een groot grasveld hebben we romantisch picknickend onze levain-koekjes verorberd (de oatmeal was werkelijk verrukkelijk). Het mooiste in Central Park was het fenomenale uitzicht dat je steeds hebt op de skyline van Manhattan, dat is zo een bizar contrast met de groene omgeving waar je je in bevind. Tegen 4 uur begonnen onze voeten ons behoorlijk pijn te doen van de wandeling in Central Park, misschien dat we ongeveer een derde van het park hadden gezien, maar het is zo ontzettend groot en we hadden al zoveel gelopen. Onderweg naar het metrostation bij de uitgang (tegenover de Trump Tower) konden we eigenlijk niet meer. We waren echt gesloopt van de hele dag wandelen in de zon, ik voelde me ook een beetje misselijk met hoofdpijn van het wandelen zonder cap (vergeten in jet hotel). Ik wilde zo graag de uitgang bereiken dat ik bij de souveniershop die we passeerden GEEN MAGNEET van Central Park heb gekocht, overigens heb ik daar nu enorme spijt van, misschien kan Shiv straks 1 voor me halen...... Tegen 5 uur bereikten we de uitgang, hier zagen we nog twee sterk gepigmenteerden met elkaar op de vuist gaan, die waren op dat moment niet zo nglemer.  Met de tram waren we gelukkig snel weer in het hotel om even op te frissen en onze tassen te dumpen. Nu was het tijd voor ons Broadway avondje.

Om 6 uur verlieten we het hotel, de musical "Wicked" zou om 7 uur beginnen. We waren ruim op tijd op Broadway (zelfs zo vroeg dat we nog even een Walgreens indoken) en liepen naar het Gershwin Theatre. Wat was het hier druk zeg, dit omdat ze bij de ingang een tassencontrole deden. Gelukkig ging dit snel en konden we snel naar onze stoelen, wij hebben niets gekocht maar ik hoorde wel mensen klagen dat alles duur was, 8 dollar voor een flesje water bijvoorbeeld. We hadden prachtige plekken in het theater, we zaten op het balkon op de voorste rij waardoor we alles heel goed konden zien. Het was een fantastische show, vol spektakel (wat een decors....WAUW) een leuk en herkenbaar verhaal (maar toch anders) en zang en muziek van een ongekend hoog niveau, we waren vooral onder de indruk van de groene heks, wat had die een stem zeg, echt niet normaal, dit was trouwens een rol die tot een paar jaar geleden werd gespeeld door Edina Menzel, voordat zij doorbrak. Ennie en ik hebben echt enorm genoten van de show, Ennie was eigenlijk ontzettend moe van de lange dag, dat zij toch 3 uur lang wakker is gebleven is alleen maar te danken aan hoe fantastisch Wicked the Musical was. Na de musical zijn we wandelend over Times Square (hebben we het toch nog gezien in het donker, was weer mooi met al die lichten) naar Hells Kitchen gelopen, ik had gehoopt Daredevil hier te zien maar helaas (was vanochtend ook al teleurgesteld dat we Luke Cage niet zagen in Harlem). Wat we wel zagen was 5 Napkin Burger, hier hebben we een lekkere burger gegeten....ik moet wel eerlijk bekennen dat hij iets te gaar was, we hadden medium besteld en hij was medium-well........en we kregen er ook maar 1 napkin bij ipv 5. Wat wel heerlijk was waren de Korean BBQ wings die we als starter hadden en de sweet potatoe fries side. Na het eten (het was inmiddels al 12 uur) zijn we weer naar de metro gewandeld en om ongeveer kwart over twaalf waren we weer in onze hotelkamer. Hier heeft Ennie (traditie getrouw) de koffer gereorganized en ik heb deze nog een laatste keer gewogen. Daarna was het echt bedtijd want morgenochtend 8 uur hadden we aan belafspraak met Ger ingepland staan, daarnaast hebben we dan ook de terugreis voor de boeg.