Dag 3; Brooklyn took it!

14 april 2019 - New York City, Verenigde Staten

Vandaag zijn we alweer iets later de hort opgegaan dan gisteren, zonder koffie want die werd net bijgevuld toen wij de hotel lobby passeerden. Was niet erg want bij Trader Joe hebben we toen een verkwikkend bakje mango-slices gescoord. Gecombineerd met "the original cronut" van Dominique Ansel (bij ons om de hoek) was dit een uitstekend ontbijt. Vervolgens zijn we naar Chinatown gewandeld, Chinatown was net aan het wakker worden en wat een bedrijvigheid al op de vroege ochtend, overal al fruitstands langs de weg en overal rennende Chinezen. We zijn ook in een Chinese supermarkt gaan kijken, nou Amazing Oriental, zo Amazing ben je echt niet. Want wat we hier allemaal zagen. Verse vis, levende schildpadden en kikkers voor consumptie, allerlei soorten verse groenten (Surinamers zouden hier ook geen honger lijden want ik zag sopropo, kluwe, laboeh, amsoi, gedroogde garnalen enz enz. ) en heel veel soorten (tropisch) fruit, zoals gerimpelde mandarijnen (volgens Ennie zijn die erg zoet) en mega-peren. Daarnaast ook natuurlijk in de supermarkt, de hangende geroosterde eenden, kippen en (hele) varkens. Was best wel een avontuur om dit alles te zien. We hebben ook even in een parkje gezeten waar we Chinese bejaarden met elkaar zagen gokken en andere Chinezen waren hier bezig met vechtkunsten en meditatie. Het was echt alsof we even weg waren uit New York en rondliepen in China.

Na Chinatown (en een klein stukje Little Italy) hebben we de metro naar Brooklyn gepakt om hier Williamsburg te verkennen. Eenmaal daar zijn we naar het park gewandeld waar iedere zaterdag de Williamsburg Smorgasmburg wordt gehouden, een enorme verzameling food-stands aan het water, met een fabuleus uitzicht op de sky-line van Manhattan. Gelukkig waren we hier op tijd waardoor we nog een picknicktafel konden scoren en niet te lang bij de food-stands in de rij hoefden te staan. Ook hier was het aanbod weer enorm. Van ramen-burgers tot ramen-donuts en van shoarma tot taco's tot lobster, echt van alles was hier te krijgen. Wij hebben het gedaan met allereerst een lobster-roll (Connecticut style), daarna hebben we pittige fusion nacho's met garnalen gegeten (mexicaans-japans) en we hebben afgesloten met een BBQ beef short-rib. Ook hebben we een uitgeholde ananas met daarin gepureerde ananas met ijsklontjes gedronken (smaakte veel beter dan je uit deze omschrijving zou denken). Na het eten was het al flink druk geworden, wij zijn toen nog langs het water gewandeld om van het uitzicht op Manhattan te genieten, daarbij liepen we ook langs wat voetbalvelden waar jonge voetballertjes wedstrijden aan het spelen waren, hierbij moesten we heel erg aan Gereny denken (grappig dat we dus toch nog op zaterdag langs het veld hebben gestaan, al was het maar even). Wat waren die ouders hier fanatiek zeg, veel meer gejuich en geklap dan ik bij ons in het nuchtere nl gewend bent, maar gelukkig wel sportief fanatiek. Toen we uiteindelijk via de food-trucks terug liepen was het zo druk dat het stapvoets lopen was, wel nog even snel een gember-drankje gescoord. We hebben in Williamsburg nog wat winkeltjes bezocht, waaronder een soort verzamelplaats van kunstenaars die allerlei snuisterijen verkopen in een flea-market. Ook hebben we heerlijk sorbet-ijs gegeten (perzik-gember)  bij OddFellows. Daarna zijn we weer de metro ingegaan, terug naar Soho. Weer terug in Soho zijn we (via Urban Outfitters weer naar ons hotel gelopen. Ook in Soho was het nu erg gezellig met allerlei soorten kraampjes met sieraden langs de weg. Terug in het hotel zijn we lekker gedoucht, verzorgt en hebben we geprobeerd om even te slapen, dat lukte helaas niet want onze buren maakten iets te veel geluid. Tegen 7 uur zijn we weer met de metro naar Chinatown gegaan, dit keer voor het avondeten. Na ongeveer 20 minuten wachten was er een tafel voor ons vrij bij Shanghai21. We hebben gesmuld van de beef met bamboe, Jumbo shrimp en crispy Duck, was erg lekker allemaal. Tot onze verbazing zat er niet automatisch rijst bij het eten, dit moest ik apart bijbestellen (BEWARE opa Tamir). Na het eten nog een klein ijsje gehaald bij Ice Cream Parlor, hier waren we de vorige keer met de kids ook geweest en ik wist nog dat ze lekker gember-ijs hadden. Dit hadden ze gelukkig nog steeds, helaas was het Durian-ijs dat ik ook had genomen iets minder geslaagd 😝. Om het eten er weer af te lopen zijn we in een half uurtje terug naar ons hotel gewandeld, om daar weer gelijk onze bedjes op te zoeken.