dag 2; sightseeing & shopping

13 april 2019 - New York City, Verenigde Staten

Vandaag waren we al vroeg wakker, heerlijk geslapen in ons kingsize bed en ongeveer half acht de hoteldeur achter ons dichtgetrokken. Coffee on the go (NY-style) en met de metro richting Times square. Voor het ontbijt bij Ellens Stardust diner hebben we ongeveer een half uurtje in de rij gestaan, maar wat was het leuk. Een heel bijzonder restaurant omdat je hier bedient wordt door aanstormend musical talent, zo komt het dat tijdens het eten je de ene musical of pop klassieker na de andere om de oren vliegt. Soms is de service dus iets langzamer omdat je ober ineens verdwijnt om een nummer live ten gehore te brengen, echt fantastisch leuk en wat een goeie stemmen, natuurlijk was de stem van onze ober de beste. We hebben echt van alles gehoord, van Moana tot Phantom of the opera en van Pocahontas tot Moulin rouge, echt super (Amerikaans). het schijnt dat er ongeveer 12 mensen per jaar doorstromen van dit restaurant naar de Broadway theaters die eromheen liggen. De fooien worden gebruikt voor zang- en danslessen.

Na het eten zijn we eerst onze musical kaartjes voor dinsdag gaan ophalen bij het theater en toen even de toerist gaan uithangen op Times Square, na het nemen van de verplichte foto's hier zijn we naar Rockefeller Centre gewandelt. Hier hebben we kaartjes gekocht voor the Top of the Rock. Omdat het twee uur zou duren voordat we omhoog mochten zijn we toen eerst op 5th Avenue gaan verkennen. Winkels zijn hier behoorlijk prijzig, de Saks of Fifth was een luxe bedoening, heel anders dan de Saks die wij kennen. Ook zijn we even bij de North Face gaan kijken. Toen weer terug naar Rockefeller Plaza gewandeld waar we in een mij van tijd met een razendsnelle lift naar de 67ste verdieping mochten. Wat was het boven adembenemend mooi, precies toen wij hier aankwamen ging het zonnetje voor ons schijnen. Het mooie van de Rockefeller Building is dat hij heel centraal ligt en iets minder hoog dan bijvoorbeeld het Empire State Building. Hierdoor heb je een heel mooi uitzicht op de andere gebouwen om je heen, die liggen nu niet onder je maar op gelijke hoogte. We konden alles goed zien, Empire State Building, Chrysler Building, Central Park en zelfs het Vrijheidsbeeld. Het was echt een prachtig uitzicht. We zijn nog gelopen tot het dak van het gebouw (de 70ste verdieping) en hoe hoger we steeds kwamen hoe mooier de uitzichten. Uiteindelijk toch weer naar beneden (natuurlijk niet zonder magneet) en verder ge(window)shopt op 5th Avenue. Tussendoor heerlijke donuts gelunched bij de Doughnut Plant op Grand Central Station. Na 5th Avenue zijn we ongeveer 3 kilometer (ja je leest het goed, 3 KILOMETER) op onze toch al vermoeide benen gewandelt naar The Iron Building District, onderweg slechts 1 korte pauze (voor Frozen Yoghurt) om eindelijk, eindelijk the Flat Iron Building te zien. Deze had ik onze vorige keer in New York al willen zien maar toen kwam het er niet van. Nu zijn we uitgebreid op de stoelen die hier stonden neergestreken om zeker een klein uurtje te genieten van het zicht op deze architectonische celebrity. Toen we hier genoeg van hadden zijn we (via een korte stop bij Walgreens) gaan avondeten bij Blue Smoke, een barbecue restaurant op 10 minuutjes wandelen. Hier heerlijk gegeten, Smokey Wings voor Ennie en BBQ Brisket voor mij, sides waren cornbread en cole slaw. Daarbij een heerlijk witbiertje om het weg te spoelen. Eten was echt jammie, wat hier uniek was, was dat het een no-tipping restaurant was, de tip zat al inbegrepen in de prijs van het eten, dit nog nooit meegemaakt in Amerika, zouden ze op meer plekken moeten doen. Na het eten zeer voldaan terug naar het hotel gemetroot en daar vrijwel direct tegen 10 uur in dromenland aangekomen.