Dag 10 Op weg naar the Amish

19 juli 2016 - Lancaster, Pennsylvania, Verenigde Staten

Vandaag gaan wij een bezoekje brengen bij de Amish.
Dat was ongeveer 5 uur er naar toe rijden vanaf Williamsburg. Dus moesten we vroeg opstaan. Onderweg hebben wij niet veel meegemaakt behalve dat de kids in de auto verder konden slapen en films kijken.
Eindelijk aangekomen bij the Amish Village begon het een beetje te miezeren. De omgeving was super mooi en rustgevend. Heel erg schoon en verzorgd. We kregen eerst een rondleiding door een huis van een Amish gezin vanuit de jaren 1700. Hoe ze toen leefden en eigenlijk nu nog steeds leven met wat aanpassingen. Ze hebben geen normale elektriciteit zoals wij die kennen. Ze hebben geen televisie of telefoon. Eigenlijk hebben ze wel telefoon maar niet in huis. Deze staat in een hokje op het erf. Ze rijden niet in auto's maar op een horsebuggy. Ze verbouwen hun eigen fruit en groenten zonder gebruik te maken van elektriciteit bij het oogsten. Kleding en beddengoed maken ze ook zelf. De meeste hebben een boerderij met koeien en paarden. Hun produkten verkopen ze door aan de local markten. De kinderen gaan tot en met groep 8 naar school en daarna stopt het. De Amish gezinnen hebben 8 tot 12 kinderen. De Amish uit de omgeving van Lancaster worden de Pennsylvania Dutch genoemd, hierbij is dutch een verbastering van het woord deutsch en slaat op hun duitse afkomst. Ze spreken met een duits dialect wat ze high german noemen.
Na de rondleiding in het huis hebben we een bustour gedaan door de village. Het regende verschrikkelijk hard. Dus we hebben weinig gezien van de Amish people. Tijdens de tour zijn we even gestopt bij een Amish local winkeltje waar we huisgemaakte patato chips en rootbeer en schepijs kochten. Heerlijk vers allemaal. We reden ook langs scholen en grappig om te zien dat de toiletten buiten het schoolgebouw stonden omdat er geen stromend water in de scholen is.
Toen het regenen was opgehouden zagen we eindelijk wat Amish people. Kinderen buiten op een horsebuggy. Alvast oefenen voor later om zelf op de weg te kunnen met zo'n horsebuggy. Vrouwen op het erf rondlopen en mannen buiten op de weg op hun step. Omdat ze zulke grote gezinnen hebben, wonen ze tegenwoordig ook in grotere huizen. Allemaal zonder elektriciteit, televisie etc. Energie wordt door generatoren en zonnepanelen opgewekt. Dat gebruiken ze alleen voor hoognodige aparaten. Zoals koelkast, wasmachine, broodmachine, deegmixer etc.
Na de tour was het alweer tijd om wat te gaan eten. Om de Amish tour compleet te maken hebben we onze avondeten genuttigd bij een Amish restaurant. Alles zelf gemaakt met verse groenten en fruit. Brood met verschillen fruit smaken en peper. Zelf gebakken koekjes en taarten. Met andere woorden: we hebben weer gesmuld en we mochten geen fooi achterlaten want dat is niet gebruikelijk bij dit Amish restaurant. Ze hebben liever dat je iets koopt in hun enorme giftshop wat wij ook hebben gedaan.
Vandaag waren wij op tijd in ons hotel. Het was een heel schattig hotel in een mooie omgeving midden in Amish county. Hier werken ook Amish.

Morgen gaat onze reis verder naar Canada.
Blijven jullie ons volgen.....
Groetjes van ons vieren.