Dag 12, 19 juli 2017, Carsbad Caverns

20 juli 2017 - Carlsbad, New Mexico, Verenigde Staten

Vandaag zijn we na het opstaan in ons fantastische maar ontbijtloze hotel eerst naar Walmart gereden voor een auto-ontbijtje, we scoorden fruit, groente (met ranch-dip), sandwiches en cake. We hebben daarna heerlijk al rijdend ontbeten. Het was 2 uurtjes rijden van Fort Stockton naar Carsbad. Eenmaal in Carsbad Caverns National Park, ons eerste National Park deze vakantie, hebben we eerst de tickets voor onze half-twee tour door de Kings Palace opgehaald. Toen kwam ik erachter dat we niet nog 1 uur hadden voordat de tour zou beginnen, maar nog twee uur, dit omdat we nu niet meer in Texas waren maar in New Mexico, waar het 1 uur vroeger is dan in Texas. We konden daardoor eerst nog een andere trail lopen, the Big room trail. Het Nationale Park lag op een berg, in het visiter center moesten we met een lift ongeveer 250 meter naar beneden de berg in om de grotten te kunnen bezoeken, gelukkig had Ennie eraan gedacht onze vesten mee te nemen want eenmaal in de grotten hadden we het allemaal (voor het eerst deze vakantie) koud. Eenmaal in de grotten hebben we de Big Room trail gelopen, wat een fantastisch mooie ruimte was the big room, het leek een beetje op Droomvlucht in de Efteling maar dan echt, we hebben geprobeerd foto's te maken van alles wat we zagen maar ik vrees dat deze geen recht doen aan de onze verbeelding overtreffende werkelijkheid. In ongeveer anderhalf uur hebben we de trail gelopen. Daarna hebben we nog even gewacht om daarna onze trail door de Kings Palace te lopen, deze trail was onder begeleiding van een Park Ranger, een vrouw die zichzelf echt grappig vond en veel vertelde over de historie van de grotten. The Kings Palace was nog mooier dan the Big Room en onderweg deed de Park Ranger ook een keer de lichten in de grot uit om ons het donker in de grot te laten ervaren, zulk een pikkedonker als toen hadden we nog nooit meegemaakt, je zag geen hand voor ogen, wat was het donker in de grot. Deze tour duurde ongeveer een uurtje. Daarna zijn we met de lift weer naar boven gegaan om als laatste trail de natuurlijke ingang van buiten de grot naar binnen in de grot te lopen. Voordat we hieraan begonnen hebben we eerst genoten van onze marmer-cake, daarna konden we er weer tegenaan. We mochten nog net de trail op want de ranger zij dat deze om 4 uur zou sluiten en het was al vier uur geweest, gelukkig geloofde hij ons toen ik zei wat een voortreffelijk snelle wandelaars wij Badloes zijn. Na het lopen van de Natural Entrance trail (die ook heel mooi was, maar gelukkig liepen we hem van boven naar beneden en niet andersom) was het genoeg geweest en zijn we met de lift weer naar boven gegaan, nog even in de gift-shop rondgekeken en toen in een half uurtje naar Carsbad gereden. We zijn niet gebleven om de vleermuizen die elke avond bij schemering vanuit de grotten naar buiten vliegen te zien, het schijnt een waar spektakel te zijn, maar we waren allemaal moe van de trails en hadden geen zin om te wachten op de schemering. Eenmaal in Carsbad was Ennie blij met het restaurant dat ik had uitgekozen, dit omdat het restaurant er niet zo goed uitzag, je kon alleen afhalen of buiten zitten, maar daar zat niemand, dus gingen we weer weg om te eten bij Wendy's en Ennie hoefde haar zus daardoor even niet te missen. Ook de kids hebben weer gesmuld bij Wendy's. Bij het hotel aangekomen hebben we snel ingecheckt en Gereny is toen gelijk gaan zwemmen waarbij hij zijn knie behoorlijk heeft geschaafd aan de zwembadbodem. Na het schafen (en zwemmen) hebben we, zoals we ook in Nederland vaker doen, een avondwandeling gemaakt. Dit keer niet zonder bijbedoelingen want op 10 minuutjes wandelen zat de grootste Walmart die we ooit hebben gezien. In de Walmart hebben we ons weer verwonderd over alles wat hier in de US te koop is, ook hebben we nog wat dingetjes gekocht. Daarna weer terug naar het hotel gewandeld en de al snel de bedjes weer opgezocht.